Набрав чинності Закон України «Про реалізацію публічних (електронних публічних) послуг щодо декларування та реєстрації місця проживання в Україні»
Нагадаємо, що 5 листопада 2021 року Верховна Рада України прийняла у другому читанні та в цілому законопроєкт «Про реалізацію публічних електронних послуг з реєстрації та декларування місця проживання в Україні». 11 листопада ухвалений проєкт Закону було направлено на підпис Президенту України, а 26 листопада – підписано.
01 грудня 2021 року набрав чинності Закон України № 1871-ІХ від 05.11.2021 року «Про реалізацію публічних електронних послуг з реєстрації та декларування місця проживання в Україні» (за виключенням окремих положень, які наберуть чинності у 2022 році).
Вказаний законопроект, розроблений групою народних депутатів України за участю МВС, ДМС, Мінцифри, Міноборони та інших органів державної влади, спрямований на суттєве спрощення процесу декларування/ реєстрації місця проживання та зняття з задекларованого/ зареєстрованого місця проживання.
Зокрема, ним передбачено:
- декларування / реєстрація, зняття з задекларованого/ зареєстрованого місця проживання без внесення до паспорта громадянина України відповідного штампу або внесення інформації до безконтактного електронного носія, що міститься у паспорті громадянина України у вигляді картки;
- відмову (без необхідності) від довідок про зареєстроване місце проживання;
- скасування необхідності звернення військовозобов'язаних до районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки для постановки / зняття з військового обліку у разі здійснення декларування та зняття з задекларованого місця проживання (онлайн);
- відомості про зареєстроване/ задеклароване/ місце проживання, а також про зняття з задекларованого/ зареєстрованого місця проживання будуть міститися як у відповідному реєстрі територіальної громади, так і у відомчій інформаційній системі ДМС України, а отже – зникне необхідність підтверджувати відповідну інформацію паперовою довідкою про реєстрацію місця проживання;
- власники житла зможуть зняти осіб з задекларованого/зареєстрованого місця проживання за заявою, поданою до органу реєстрації чи центру надання адміністративних послуг, а не як раніше – виключно за рішенням суду;
- власник житла може подати онлайн-заяву на декларування місця проживання особи, при цьому не витрачати час на відвідування органу реєстрації чи ЦНАП, надаючи безліч документів на житло – всю інформацію про право власності буде верифіковано через реєстр нерухомості.
Окрім цього, громадяни зможуть отримати послуги з нарахування пенсії, спеціалізованої та високоспеціалізованої медичної допомоги тощо за місцем звернення, а не за зареєстрованим місцем проживання, як це було раніше.
Зазначимо, що між електронними інформаційними ресурсами державних органів (ДМС, Мін'юсту, ДПС, Міноборони та інші) запроваджена електронна інформаційна взаємодія. Таким чином, державні органи мають можливість автоматизовано отримувати інформацію, необхідну для надання адміністративної послуги, з електронних інформаційних ресурсів інших державних органів. Це, в свою чергу, суттєво впливає на скорочення часу та покращення якості надання послуг кінцевим споживачам, адже «бігати» повинні дані, а не громадяни.