Азбука безбар’єрності: «Люди з досвідом війни»
Безбар’єрність – це не тільки доступ до фізичних об'єктів, а й значно ширше поняття, що включає в себе різні сфери діяльності, категорії мислення та взаємодії з іншими людьми, як із рівними. Краще зрозуміти принципи концепції допоможе «Довідник безбар’єрності», що містить розділи: «Складові безбар’єрності», «Правила мови», «Словник», «Безбар’єрний календар», «Етика взаємодії з різними людьми», «Ілюстрації», «Воєнний час», «Взаємодія у періоди стресу», «Люди з досвідом війни. Гідність і взаємодія», «Безбар’єрні події». Кожен з цих розділів вартий уваги та системного вивчення, та сьогодні поговоримо про «Воєнний час».
Ніхто не народжувався для того, щоби отримувати травматичний досвід бойових дій, обстрілів, полону, поранень, контузій тощо. Як спілкуватися з людьми, які пройшли цей гіркий стражденний шлях, не додавши їм зайвих проблем недоречними запитаннями чи некоректними коментарями, розповідає розділ «Люди з досвідом війни. Гідність і взаємодія».
- «Повернення з фронту. Що має розуміти суспільство»
- «Що може вирізняти людину з бойовим досвідом»
- «Як спонукати звернутися до психолога»
- «Що відбувається з людиною, яка повернулася з війни»
- «Як допомогти людині впоратися з апатією»
- «Ветеранські спільноти для кращої підтримки»
Це невеличкий перелік тем, що містить підрозділ. Наведемо фрагмент з нього: «Важливо не поширювати міфи про те, що всі учасники війни — ветерани і ветеранки — «психовані», «неврівноважені», «з ПТСР» тощо. З війни непросто повернутись усім, проте це не означає, що в усіх буде ПТСР. Нерідко проявами пережитого досвіду може бути депресія, прагнення ізолюватися («мене ніхто не розуміє»), закритися в собі. Більша частина людей впораються з цим за підтримки оточення і не матимуть важких наслідків.»
Такі нюанси потрібно розуміти не лише рідним і близьким наших героїв, які повертаються з місць бойових дій травмованими і морально, і фізично, а й всім без винятку українцям. Безперечно, це важливо також і для державних службовців, що надають адміністративні послуги громадянам.
Дуже важливою категорією відвідувачів для буковинських міграційників є військовослужбовці, які звертаються до підрозділів ДМС для отримання паспортних послуг. Зайвим буде казати, що такі люди потрапляють на прийом поза чергою та отримують максимальну професійну увагу та підтримку від працівників УДМС.
Як під час спілкування з такими людьми полегшити, а не обтяжувати їм життя, допомогти словом чи доречною порадою, не припускатися прикрих помилок та не множити біль, дивіться у довіднику «Довіднику безбар’єрності», доступному за посиланням.
Управління ДМС у Чернівецькій області