Замість слів, що ранять – толерантна комунікація

Іноді одне необережне слово здатне не лише образити чи знецінити людину, а й створити уявні бар’єри, такі собі «скляні стіни», що існують виключно в ментальному полі, однак цілком реально вливають на процеси ухвалення конкретних рішень. Людина, що має негативний досвід такої комунікації, мимоволі обмежує себе не лише в спілкуванні, а й в соціалізації, використанні широкого спектру можливостей та прав, до яких має вільний доступ решта суспільства.
Ось 10 фраз, яких наполегливо радимо уникати під час спілкування з людьми з інвалідністю, натомість пропонуємо більш толерантні формулювання:
Неправильно |
Як потрібно |
Пояснення |
«Інвалід» |
«Людина з інвалідністю»; |
Людина — на першому місці. Інвалідність — не визначає особистість. |
«Прикутий до візка» |
«Користується кріслом колісним» |
Крісло колісне — це лише засіб мобільності, а не місце тортур чи в’язниця. |
«Страждає на... » |
«Має діагноз/особливість» |
Такі висловлювання стигматизують, впливають на самооцінку та обмежують людей з особливими потребами на ментальному рівні. |
«Нормальні/звичайні люди» |
«Люди без інвалідності» |
Інвалідність — не «ненормальність». Усі люди — різні. |
«Неповносправний», «каліка», «візочник» |
«Людина з обмеженнями рухової функції» |
Більшість людей з інвалідністю мають певні фізичні обмеження, однак можуть працювати, навчатись, народжувати та виховувати дітей. |
«Він не схожий на інваліда» |
«Людина з інвалідністю» |
Інвалідність — не завжди видима. Не коментуйте чужий зовнішній вигляд ні в публічному полі, ні в приватних розмовах, ні тим більше – в присутності особи, про яку йдеться. |
«Молодець, не здався! » |
«Спасибі, що поділилися досвідом» |
Повага — це не героїзація чи прояв заохочення, якого від вас зазвичай ніхто не просить і не чекає. Повага це щонайперше — рівність. |
|
|
|
«Бідний. Нещасна доля... » |
«Життєвий шлях / досвід» |
Не всі потребують жалю чи співчуття. Але кожен заслуговує на гідність. |
«О, ти ще й працюєш?!» |
«Радий бачити вас у ділі» |
Люди з інвалідністю — повноправні громадяни, працівники, колеги. Їхнє право на самореалізацію та працю захищене Конституцією України й не має викликати подиву ні в кого. |
«Йому буде важко дійти» |
«Я вас проведу. Ось доступний маршрут» |
Говоріть до людини, а не про людину, без зайвої констатації очевидного, з бажанням дієво допомогти. |
Чому так важливо говорити та діяти правильно, з думкою про почуття та потреби співрозмовника з особливими потребами? Толерантна мова — це не мода чи тимчасовий тренд. Це ознака зрілого суспільства, в якому кожна людина відчуває повагу і прийняття, незважаючи на особливості та відмінності.
Під час надання адміністративних послуг у підрозділах державної міграційної служби це набуває особливо важливого значення — бо мова формує довіру, усуває бер’єри та забезпечує комфортний життєвий простір для всіх.
Більше інформації – у «Довіднику безбар’єрності».
Управління ДМС у Чернівецькій області