1 грудня 2021 року набрав чинності Закон України від 5 листопада 2021 року № 1871-IX «Про надання публічних (електронних публічних) послуг щодо декларування та реєстрації місця проживання в Україні» (далі – Закон № 1871-IX), який регулює відносини у сфері надання публічних (електронних публічних) послуг щодо декларування та реєстрації місця проживання (перебування) фізичних осіб в Україні, а також встановлює порядок надання таких послуг та порядок внесення, обробки, обміну відповідними відомостями в електронних реєстрах, базах даних для надання таких послуг.
З метою реалізації положень Закону № 1871-IX, 7 лютого 2022 року Кабінетом Міністрів України прийнято постанову № 265 «Деякі питання декларування і реєстрації місця проживання та ведення реєстрів територіальних громад» (набрання чинності 14 березня 2022 року), якою затверджено:
- Порядок декларування та реєстрації місця проживання (перебування);
- Порядок створення, ведення та адміністрування реєстрів територіальних громад;
- Порядок електронної інформаційної взаємодії між інформаційно-комунікаційними системами та передачі органами реєстрації інформації до Єдиного державного демографічного реєстру.
Порядок декларування та реєстрації місця проживання (перебування) визначає механізм здійснення декларування/реєстрації місця проживання (перебування), зміни місця проживання, зняття із задекларованого/ зареєстрованого місця проживання (перебування), скасування декларування/ реєстрації місця проживання (перебування), а також встановлює форми необхідних для цього документів.
Порядком створення, ведення та адміністрування реєстрів територіальних громад визначаються засади створення, ведення та адміністрування реєстрів територіальних громад, а також процедура надання та передачі інформації з/до такого реєстру.
Порядок електронної інформаційної взаємодії між інформаційно-комунікаційними системами та передачі органами реєстрації інформації до Єдиного державного демографічного реєстру визначає механізм та строки передачі інформації про декларування/реєстрацію місця проживання (перебування), зняття із задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування), скасування реєстраційних дій виконавчих органів сільської, селищної або міської ради (далі - орган реєстрації), що здійснюють декларування/реєстрацію, зняття із задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування), скасування реєстраційних дій фізичних осіб на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, на яку поширюються повноваження сільської, селищної або міської ради, для внесення її до відомчої інформаційної системи ДМС, зокрема засобами єдиної інформаційної системи МВС, та подальшої передачі відповідної інформації до Єдиного державного демографічного реєстру.
Основні новели у сфері декларування місця проживання та реєстрації місця проживання (перебування) на території України.
- У зв’язку з прийняттям Урядом 7 лютого 2022 року постанови № 265 «Деякі питання декларування і реєстрації місця проживання та ведення реєстрів територіальних громад», втратила чинність постанова Кабінету Міністрів України від 2 березня 2016 року № 207 «Про затвердження Правил реєстрації місця проживання та Порядку передачі органами реєстрації інформації до Єдиного державного демографічного реєстру».
Так, зокрема, довідка про реєстрацію місця проживання особи, а також довідка про зняття з реєстрації місця проживання, форми яких були наведені у додатках 13, 16, відповідно, до Правил реєстрації місця проживання, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 2 березня 2016 року № 207, також втратили чинність.
На теперішній час, документом, що підтверджує відомості про місце проживання (перебування) особи або інформацію про відсутність таких відомостей на дату та час його формування, є витяг із реєстру територіальної громади (видається органом реєстрації або центром надання адміністративних послуг у паперовій формі за зверненням особи, яка декларує/реєструє місце проживання (перебування), власника (співвласників) житла, законного представника (представника) особи або власника (співвласника) житла, уповноваженої особи житла, іпотекодержателя або довірчого власника (далі – суб’єкт звернення).
Суб’єкт звернення може звернутися за отриманням витягу через Єдиний державний вебпортал електронних послуг після проходження ним електронної ідентифікації та автентифікації.
Витяги з реєстру територіальної громади, отримані в електронній або паперовій формі, мають однакову юридичну силу.
- Місце проживання (перебування) особи, зареєстроване до набрання чинності Законом № 1871-IX, не підлягає повторній реєстрації (декларуванню).
Для підтвердження інформації про місце проживання (перебування), зареєстроване до набрання чинності Законом № 1871-IX, особа може подавати відомості про місце проживання, що були внесені до:
1) паспорта громадянина України, виготовленого у формі книжечки;
2) паспорта громадянина України або паспорта громадянина України для виїзду за кордон у формі е-паспорта або е-паспорта для виїзду за кордон;
3) витягу з реєстру територіальної громади.
- Положеннями Закону № 1871-IX, зокрема, вводяться нові терміни - «декларування місця проживання особи», «реєстраційна дія».
Так, декларування місця проживання особи – це повідомлення особою органу реєстрації адреси свого місця проживання шляхом надання декларації про місце проживання в електронній формі з використанням Єдиного державного веб-порталу електронних послуг з подальшим внесенням такої інформації до реєстру територіальної громади. Декларування місця проживання особи за декларацією про місце проживання, поданою такою особою в електронній формі засобами Єдиного державного веб-порталу електронних послуг здійснюється виключно у житлі приватної форми власності за умови внесення відомостей про це житло до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, а також у гуртожитку, що не належить особі на праві власності, спільної власності (спільної часткової або спільної сумісної власності), за умови надання згоди уповноваженої особи з управління (утримання) гуртожитку, що належить до сфери управління підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності.
Тоді як, реєстрація місця проживання (перебування) особи – внесення за заявою про реєстрацію місця проживання (перебування), поданою особою в паперовій формі, до реєстру територіальної громади інформації про місце проживання (перебування) особи. Реєстрація місця проживання (перебування) особи здійснюється за заявою такої особи, поданою в паперовій формі до органу реєстрації або через центр надання адміністративних послуг, за адресою житла будь-якої форми власності.
Декларування місця проживання, реєстрація місця проживання (перебування) особи не є підставою для набуття такою особою права володіння, користування чи розпорядження житлом (у тому числі не є підставою для вселення чи визнання за особою права на проживання та/або права користування житлом), про проживання в якому особа повідомила.
Особа одночасно може мати лише одне задеклароване або одне зареєстроване місце проживання (перебування).
Виняток: на період тимчасової окупації територій у Донецькій та Луганській областях, Автономної Республіки Крим та міста Севастополя зазначені положення не поширюються на осіб, місце проживання яких зареєстроване у житлі, що знаходиться на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях, Автономної Республіки Крим та міста Севастополя. Така особа може задекларувати або зареєструвати місце свого проживання без зняття з реєстрації місця свого попереднього проживання.
У цьому випадку до реєстру територіальної громади вносяться відомості про зареєстроване місце проживання внутрішньо переміщеної особи на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях, Автономній Республіці Крим та місті Севастополі.
- 4. З моменту набрання чинності Законом № 1871-IX відомості про задеклароване/зареєстроване місце проживання (перебування)/зняте із задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування) особи під час здійснення органом реєстрації відповідної реєстраційної дії до документів, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України, або документів, що посвідчують особу та підтверджують її спеціальний статус, не вносяться.
- Законом № 1871-IX запроваджено більш спрощену процедуру зняття особи із задекларованого або зареєстрованого місця проживання (перебування), у тому числі, власниками житла.
Так, на законодавчому рівні закріплено право власника житла приватної форми власності звертатися до органу реєстрації або через центр надання адміністративних послуг для здійснення зняття із задекларованого або зареєстрованого місця проживання (перебування) повнолітньої особи, а також дитини, у разі якщо така реєстраційна дія здійснюється разом з її батьками або іншими законними представниками чи одним із них.
Не може бути здійснено зняття із задекларованого або зареєстрованого місця проживання (перебування) дитини або виключення з реєстру територіальної громади інформації про задеклароване або зареєстроване місце проживання (перебування) дитини, окремо без її батьків або інших законних представників чи одного із них.
При цьому слід зазначити, що місце проживання (перебування) особи, зареєстроване до дня набрання чинності Законом № 1871-IX, обліковується в реєстрі територіальної громади, знімається з реєстрації/скасовується у порядку, встановленому для зняття/скасування зняття з реєстрації місця проживання, визначеного цим Законом.
ВАЖЛИВА ІНФОРМАЦІЯ!
В умовах дії режиму воєнного стану, з метою збереження персональних даних громадян, запобігання їх втраті, знищенню, спотворенню, недопущення випадків несанкціонованого доступу до таких даних (відповідно до постанови Уряду від 12 березня 2022 року № 263 «Деякі питання забезпечення функціонування інформаційно-комунікаційних систем, електронних комунікаційних систем, публічних електронних реєстрів в умовах воєнного стану»), роботу реєстрів територіальних громад було тимчасово призупинено, що унеможливлювало надання органами реєстрації з 24 лютого 2022 року адміністративних послуг з декларування/реєстрації місця проживання (перебування) осіб, зняття із задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування) осіб, видачі витягів з відповідного реєстру територіальної громади тощо.
На теперішній час, ДМС відновлено електронну інформаційну взаємодію відомчої інформаційної системи ДМС з реєстрами територіальних громад, які ведуться відповідними органами реєстрації засобами власних інформаційно-комунікаційних систем, а також забезпечено відновлення функціонування реєстрів територіальних громад, що ведуться органами реєстрації засобами відомчої інформаційної системи ДМС із доступом через офіційний веб-сайт ДМС, виключно за умови реалізації органами реєстрації своїх повноважень в межах областей, всі територіальні громади яких знаходяться на підконтрольній Уряду України території та відсутні в Переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації,оточенні (блокуванні), затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25.04.2022 № 75, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 25.04.2022 за № 4531/37789 (у редакціях, чинних на момент відновлення електронної інформаційної взаємодії відомчої інформаційної системи ДМС з реєстрами територіальних громад, та на момент відновлення функціонування реєстрів територіальних громад, які ведуться органами реєстрації засобами відомчої інформаційної системи ДМС із доступом через офіційний веб-сайт ДМС).
Відключення доступу до реєстрів територіальних громад, а також відновлення їх роботи, здійснюється ДМС з урахуванням змін, які періодично вносяться до наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25.04.2022 № 75.
31 грудня 2020 року набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 23 грудня 2020 р. №1362 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 2 березня 2016 р. №207» (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1362-2020-%D0%BF#Text ).
Згідно з внесеними змінами, з 1 квітня 2021 року органи реєстрації (виконавчі органи сільських, селищних або міських рад, сільські голови, які здійснюють реєстрацію, зняття з реєстрації місця проживання особи на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, на яку поширюються повноваження відповідної сільської, селищної або міської ради) здійснюють ведення реєстрів територіальних громад виключно в електронній формі.
Водночас вказаною постановою, зокрема, затверджено, що з 1 квітня 2021 року передача інформації про реєстрацію / зняття з реєстрації місця проживання / перебування фізичних осіб від органів реєстрації до відомчої інформаційної системи Державної міграційної служби з подальшою її передачею до Єдиного державного демографічного реєстру буде здійснюватися виключно в електронній формі.
Також звертаємо увагу органів реєстрації на те, що з 1 квітня 2021 року втрачають чинність, зокрема, додатки до Порядку передачі органами реєстрації інформації до ЄДДР, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 2 березня 2016 р. № 207, згідно з якими наразі інформація про реєстрацію / зняття з реєстрації місця проживання / перебування фізичних осіб від органів реєстрації передається до відповідного територіального підрозділу ДМС в паперовій формі. А саме йдеться про додаток 2 (відомості про реєстрацію місця проживання фізичних осіб), додаток 3 (відомості про зняття з реєстрації місця проживання фізичних осіб) та додаток 4 (відомості про реєстрацію місця перебування фізичних осіб).
ВАЖЛИВО: враховуючи викладене, звертаємо увагу на те, що з 01 квітня 2021 року ДМС не прийматиме інформацію про реєстрацію / зняття з реєстрації місця проживання / перебування фізичних осіб від органів реєстрації в паперовій формі!
Відтак, ті органи реєстрації, які запровадили та ведуть реєстр територіальної громади засобами власної інформаційно-телекомунікаційної системи із застосуванням програмного інтерфейсу взаємодії з відомчою інформаційною системою ДМС, повинні укласти Договір про інформаційну взаємодію між відповідним органом реєстрації, МВС та Мінцифри для забезпечення передачі інформації про реєстрацію / зняття з реєстрації місця проживання до ВІС ДМС. Зразок такого договору можна отримати в ДМС.
У разі не укладання такого договору до 15 березня 2021 року, інформуємо про можливість формування реєстру територіальної громади програмними засобами відомчої інформаційної системи ДМС з доступом через офіційний веб-сайт Міграційної служби: https://rtg.dmsu.gov.ua (з метою забезпечення виконання з 01 квітня 2021 року постанови Кабінету Міністрів України від 2 березня 2016 р. № 207).
Крім того, інформуємо, що відповідно до доручення Прем’єр-міністра України Дениса Шмигаля від 18.02.2021 № 5586/1/1-21, органи реєстрації повинні, зокрема, щомісячно (до 1 липня 2021 р.) інформувати ДМС про результати, а також стан підключення до нової версії програмних засобів відомчої інформаційної системи ДМС з доступом через офіційний веб-сайт ДМС (https://rtg.dmsu.gov.ua) або засобами власної інформаційно-телекомунікаційної системи із застосуванням програмного інтерфейсу взаємодії з відомчою інформаційною системою ДМС.
Відповіді на найбільш поширені питання, що виникають у працівників органів реєстрації під час реалізації ними повноважень у сфері реєстрації місця проживання фізичних осіб (станом на 24.10.2024)
Скорочення:
Закон України «Про надання публічних (електронних публічних) послуг щодо декларування та реєстрації місця проживання в Україні» - далі Закон № 1871–ІХ
Порядок декларування та реєстрації місця проживання (перебування), затверджений постановою КМУ від 07.02.2022 № 265 - далі Порядок № 265
Закон України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус» - далі ЗУ «Про ЄДДР»
Цивільний кодекс України - далі ЦК України
Житловий кодекс України – далі ЖК України
Сімейний кодекс України – далі СК України
1. Інформація про померлих осіб за попередні місяці надавалася підрозділом ДМСУ відповідно до п.50 постанови KMУ «Деякі питання декларування і реєстрації місця проживання та ведення реєстрів територіальних громад». Після скорочення підрозділу його правонаступник повідомив, що в його компетенції подача відомостей лише про осіб, померлих за кордоном. До кого звертатися для отримання такої інформації?
Підпунктом 1 пункту 1 статті 24 Закону № 1871-ІХ та підпунктом 1 пункту 22 Порядку створення, ведення та адміністрування реєстрів територіальних громад, затвердженого постановою КМУ від 07.02.2022 № 265, встановлено, що орган реєстрації вносить зміни до реєстру територіальної громади на підставі повідомлення територіального органу або підрозділу ДМС про смерть особи із зазначенням відповідних реквізитів паспортного документа померлої особи, що надійшов від органу державної реєстрації актів цивільного стану, або документа про смерть, виданого компетентним органом іноземної держави, легалізованого в установленому порядку.
Відповідно до підпунктів 3 та 4 пункту 50 Порядку № 265, зняття із задекларованого/ зареєстрованого місця проживання (перебування) здійснюється на підставі свідоцтва про смерть, відомостей про державну реєстрацію смерті, отриманих з Державного реєстру актів цивільного стану, або повідомлення територіального органу, зокрема, підрозділу ДМС із зазначенням відповідних реквізитів паспортного документа померлої особи, в тому числі документа про смерть, виданого компетентним органом іноземної держави, легалізованого в установленому порядку.
2. Якщо місце проживання особи реєструється по посвідці, чи потрібен переклад закордонного паспорту заявника (іноземця)?
Іноземці, особи без громадянства, які для реєстрації місця проживання подали посвідку на постійне проживання або посвідку на тимчасове проживання, додатково подають паспортний документ іноземця або документ, що посвідчує особу без громадянства, або рішення про визнання особою без громадянства, видане центральним органом виконавчої влади, що реалізує політику у сфері реєстрації фізичних осіб, та засвідчений у встановленому законодавством порядку переклад на українську мову сторінки паспортного документа іноземця або документа, що посвідчує особу без громадянства, з особистими даними (частина шоста статті 9 Закону № 1871-ІХ).
3. Якщо через РТГ від ДМС надійшло повідомлення про смерть особи з зазначеною лише датою смерті, без номеру та дати актового запису. Чи обліковуємо таке повідомлення?
Підпунктом 1 пункту 22 Порядку створення, ведення та адміністрування реєстрів територіальних громад, затвердженого постановою КМУ від 07.02.2022 № 265, встановлено, що орган реєстрації вносить зміни до реєстру територіальної громади на підставі повідомлення територіального органу або підрозділу ДМС про смерть особи із зазначенням відповідних реквізитів паспортного документа померлої особи, що надійшов від органу державної реєстрації актів цивільного стану, або документа про смерть, виданого компетентним органом іноземної держави, легалізованого в установленому порядку.
Відповідно до підпункту 4 пункту 50 Порядку № 265, зняття із задекларованого/ зареєстрованого місця проживання (перебування) здійснюється на підставі повідомлення територіального органу або підрозділу ДМС із зазначенням відповідних реквізитів паспортного документа померлої особи або документа про смерть, виданого компетентним органом іноземної держави, легалізованого в установленому порядку.
4. Якщо прийшло повідомлення з Дії про декларування місця проживання дитини, батьки якої зареєстровані за різними адресами, чи це означає, що батько дав згоду?
Згода іншого з батьків або законних представників дитини підтверджується електронним підписом, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису відповідно до Закону № 1871-ІХ або засвідчується електронним підписом, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису нотаріуса. У разі якщо місце проживання батьків або інших законних представників дитини зареєстровано/ задекларовано за однією адресою, згода іншого з батьків або законних представників не надається (частина шоста статті 7 Закону № 1871-ІХ).
Відповідно до пунктів 24, 25 Порядку № 265 формування декларації припиняється засобами Порталу Дія, якщо зазначені у ній відомості:
- надані не в повному обсязі;
- не відповідають вимогам арифметичного та формато-логічного контролю;
- не відповідають відомостям, отриманим засобами Порталу Дія з відповідних інформаційно-комунікаційних систем.
Після формування декларації програмними засобами Порталу Дія та накладення електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, декларація блокується для редагування та надсилається через єдину інформаційну систему МВС до органу реєстрації.
Орган реєстрації у день надходження декларації або на наступний робочий день у разі коли декларація надійшла у неробочий час, здійснює декларування місця проживання особи або приймає рішення про відмову у декларуванні місця проживання в установленому законодавством порядку.
5. Якщо робиться запит до відомчої інформаційної системи ДМС (далі – BIC ДМС) щодо формування Витягу про реєстрацію місця проживання, однак інформація не актуалізована i у Витязі зазначено, що відомості відсутні, чи бачить та територіальна громада, відомості щодо якої запитувалися, що хтось пробував формувати Витяг i актуалізувати цю інформацію?
Засади створення, ведення та адміністрування реєстрів територіальних громад, а також процедура надання та передачі інформації з/до такого реєстру, визначаються Порядком створення, ведення та адміністрування реєстрів територіальних громад, затвердженим постановою КМУ від 7 лютого 2022 року № 265.
Положеннями пункту 40 цього Порядку передбачено, що витяг із реєстру територіальної громади формується на запит органу реєстрації або центру надання адміністративних послуг засобами відомчої інформаційної системи ДМС та підтверджується електронною кваліфікованою печаткою ДМС, яка відображається у витязі під час його формування та відтворюється в паперовій формі.
Витяг з реєстру територіальної громади формується засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (далі – Портал Дія), зокрема мобільного додатка Порталу Дія, у довільній формі, придатній для сприйняття його змісту, на підставі відомостей, отриманих шляхом електронної інформаційної взаємодії з відомчої інформаційної системи ДМС через єдину інформаційну систему МВС.
Відомчу інформаційну систему ДМС інформацією про місце проживання осіб наповнюють саме відповідні органи реєстрації з реєстрів територіальних громад.
Отже, у разу відсутності у витязі з реєстру територіальної громади відомостей про місце проживання особи, такі відомості відповідно відсутні і у відомчій інформаційній системі ДМС.
Водночас інформуємо, що до територіальної громади, у якій не актуалізовано відомості про місце проживання особи, інформація про формування Витягу іншими громадами, не надходить.
У даному випадку, для актуалізації (внесення) відомостей про місце проживання особи у відповідному реєстрі територіальної громади з подальшою їх передачею до відомчої інформаційної системи ДМС, необхідно рекомендувати такій особі звертатися до відповідного органу реєстрації, надавши при цьому необхідні документи.
6. Питання щодо передоручення батьками своїх повноважень. Є нотаріуси, які оформлюють доручення від фізичної особи для подачі документів для реєстрації місця проживання як щодо себе, так i щодо своєї дитини. Які дії реєстратора на таку довіреність?
Батьки (усиновлювачі) є законними представниками своїх малолітніх та неповнолітніх дітей. Опікун є законним представником малолітньої особи та фізичної особи, визнаної недієздатною. Законним представником у випадках, встановлених законом, може бути інша особа (стаття 242 ЦК України).
Згідно з положеннями статті 6 СК України, правовий статус дитини має особа до досягнення нею повноліття. Малолітньою вважається дитина до досягнення нею чотирнадцяти років. Неповнолітньою вважається дитина у віці від чотирнадцяти до вісімнадцяти років.
Відповідно до статті 34 ЦК України повну цивільну дієздатність має фізична особа, яка досягла вісімнадцяти років (повноліття).
Фізична особа, яка не досягла чотирнадцяти років (малолітня особа), має часткову цивільну дієздатність, а фізична особа у віці від чотирнадцяти до вісімнадцяти років (неповнолітня особа) – неповну цивільну дієздатність.
Разом з цим звертаємо увагу, що види особистих немайнових прав передбачені статтею 270 ЦК України. Так, згідно з положеннями частини першої цієї статі, відповідно до Конституції України, фізична особа, зокрема, має право на недоторканність житла, право на вільний вибір місця проживання та на свободу пересування.
Порядок здійснення особистих немайнових прав, визначений статтею 272 ЦК України.
Згідно з частиною першою статті 272 ЦК України, фізична особа здійснює особисті немайнові права самостійно. В інтересах малолітніх, неповнолітніх, а також повнолітніх фізичних осіб, які за віком або за станом здоров'я не можуть самостійно здійснювати свої особисті немайнові права, їхні права здійснюють батьки (усиновлювачі), опікуни, піклувальники.
Отже, законне представництво не передоручається.
З огляду на викладене, подання заяви про реєстрацію місця проживання (перебування)/ заяви про зняття із задекларованого/ зареєстрованого місця проживання (перебування) дитини віком до 14 років, здійснюється лише одним з її батьків або інших законних представників за згодою іншого з батьків або законних представників.
Водночас інформуємо, що подання заяви про реєстрацію місця проживання (перебування)/ про зняття із задекларованого/ зареєстрованого місця проживання (перебування) дитиною віком від 14 до 18 років здійснюється самостійно та за згодою її батьків або інших законних представників чи одного з них.
У випадку неможливості подання заяви дитиною самостійно, заява про реєстрацію місця проживання (перебування)/ про зняття із задекларованого/ зареєстрованого місця проживання (перебування), може бути подана одним із батьків (законних представників) за згодою іншого з батьків (законних представників) дитини.
7. Виданий ордер на житло на трьох осіб. У разі звернення однієї особи чи можна реєструвати її без інших двох?
Відповідно до положень статті 58 ЖК України, єдиною підставою для вселення в надане жиле приміщення є ордер, виданий громадянинові на підставі рішення про надання жилого приміщення в будинку державного або громадського житлового фонду виконавчим комітетом районної, міської, районної в місті, селищної, сільської ради.
Положеннями пунктів 66, 69, 72 Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській РСР, затверджених постановою Ради Міністрів УРСР і Укрпрофради від 11.12.1984 № 470, передбачено, що на підставі рішення про надання жилого приміщення в будинку державного або громадського житлового фонду виконавчий комітет районної, міської, районної в місті, селищної, сільської Ради народних депутатів видає громадянинові ордер, який є єдиною підставою для вселення в надане жиле приміщення.
У надане жиле приміщення переселяються члени сім’ї, які включені в ордер і дали письмове зобов’язання про переселення в це приміщення. При вселенні в надане жиле приміщення особа здає ордер у житлово-експлуатаційну організацію, а за її відсутності – відповідному підприємству, установі, організації. Одночасно подаються паспорти усіх членів сім’ї, включених до ордера, з відміткою про зняття з реєстрації їх місця проживання.
8. Чи складається адмінпротокол, якщо термін реєстрації особи вже протермінований?
Громадянин України, який проживає на території України, а також іноземець чи особа без громадянства, які на законних підставах постійно або тимчасово проживають на території України, зобов’язані протягом 30 календарних днів після зняття із задекларованого/ зареєстрованого місця проживання та прибуття до нового місця проживання (перебування) зареєструвати його.
За реєстрацію місця проживання справляється адміністративний збір у розмірі:
1) 1,5 відсотка прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб на 1 січня календарного року, - за реєстрацію місця проживання у разі звернення особи протягом встановленого Законом України «Про надання публічних (електронних публічних) послуг щодо декларування та реєстрації місця проживання в Україні» (далі – Закон) строку;
2) 2,5 відсотка прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб на 1 січня календарного року, - за реєстрацію місця проживання у разі звернення особи з порушенням встановленого Законом строку.
Якщо під час подання документів встановлено, що особа, яка є громадянином України, звернулася для реєстрації нового місця проживання після закінчення 30 календарних днів після зняття з реєстрації з попереднього місця проживання або подала для реєстрації місця проживання недійсний паспорт громадянина України, посадова особа органу реєстрації або адміністратор центру надання адміністративних послуг складає протокол про адміністративне правопорушення відповідно до статті 197 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Якщо під час подання документів іноземцем чи особою без громадянства встановлено, що вони звернулися для реєстрації місця проживання після закінчення 30 календарних днів з дня отримання посвідки на постійне проживання, посвідки на тимчасове проживання, зняття з реєстрації попереднього місця проживання або подала для реєстрації нового місця проживання недійсний документ, іноземця чи особу без громадянства направляють до територіального підрозділу ДМС відповідно до території обслуговування для вжиття до них заходів адміністративного впливу або інших заходів, визначених законодавством.
9. Чи маємо право надавати інформацію на запит адвоката про померлих батьків клієнта?
Норми статті 5 Закону України «Про інформацію», а також ЦК України та СК України не містять заборон стосовно надання інформації про померлу особу її родичам у разі надання документів, які підтверджують факт смерті особи, та документів, які підтверджують родинні відносини з померлою особою.
10. Матір з дитиною знаходяться в Україні, а батько дитини за кордоном. Потрібно зняти з реєстрації матір з дитиною. Якого змісту має бути згода батька на зняття з реєстрації дитини та де має бути укладена? В консульстві?
Згода батьків або інших законних представників може бути надана у присутності особи, яка приймає заяву про реєстрацію місця проживання\зняття з реєстрації місця проживання дитини або засвідчена нотаріально в установленому законодавством порядку.
Нотаріальне посвідчення правочинів здійснюється нотаріусами або іншими посадовими особами, які відповідно до законодавства мають право на вчинення таких дій.
Дії, що вчиняються консульськими установами України, закріплені, зокрема, у статті 38 Закону України «Про нотаріат».
Водночас інформуємо, що у письмовій згоді мають бути чітко визначені юридичні дії, які необхідно вчинити при здійсненні процедури реєстрації/зняття з реєстрації місця проживання дитини.
11. Якщо видано ордер ще років 15 тому на службове житло, на всіх членів сім’ї, потім дитина яка є в ордері, знялась з реєстрації на навчання, як їй потім зареєструватись? Приватизувати дане житло не можливо, поки батько служить це квартира у відомстві Міністерства Оборони.
Згода власника (співвласників) житла, наймача та членів його сім’ї, уповноваженої особи житла не вимагаються під час реєстрації місця проживання (перебування) малолітніх та неповнолітніх дітей за адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування) батьків або законних представників (представників), або одного з них.
Якщо дитина на момент РМП є повнолітньою особою, то надається згода всіх зареєстрованих осіб (наймачів) у житлі на момент реєстрації її місця проживання.
12. Як проводити актуалізацію осіб в кабінеті РТГ на окупованих територіях?
Все залежить від дати окупації:
- якщо територія окупована у 2014 році та органу реєстрації утворено не було, в даному випадку провести актуалізацію даних в РТГ неможливо;
- якщо територія була окупована у 2022 році, то особа може скористатися правом подвійної реєстрації місця проживання відповідно до Порядку внесення відомостей про адресу задекларованого/ зареєстрованого місця проживання (перебування), що знаходиться на тимчасово окупованій російською федерацією території України, а також на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, затвердженого постановою КМ України від 04.08.2023 № 820;
- якщо орган реєстрації відновив свою роботу на неокупованих територія, відповідальний працівник органу реєстрації проводить відповідні перевірки, уточнення та/або внесення інформації про місце проживання (перебування) особи за всіма наявними обліками (зокрема паперовими). За результатами таких перевірок працівником органу реєстрації вживаються заходи до внесення або актуалізації даних про місце проживання (перебування) особи в реєстрі відповідної територіальної громади з подальшою передачею їх до відомчої інформаційної системи ДМС та РТГ.
13. Особа віком 24 років проживає в селі та на момент повноліття не отримала паспорт i на сьогодні має тільки свідоцтво про народження як документ, що посвідчує особу. Як на таку особу вплинути, щоб вона виготовила паспортний документ i ввести його дані до РТГ?
Особа несе відповідальність, передбачену статтею 197 Кодексу України про адміністративні правопорушення (Проживання без паспорта громадянина України або без реєстрації місця проживання).
14. Чи можна за заявою власника житла зняти з реєстрації місця проживання іноземця (є посвідка на проживання)?
Питання, які стосуються зняття осіб із задекларованого або зареєстрованого місця проживання (перебування) у тому числі за заявою власника житла приватної форми власності, визначені статтею 18 Закону № 1871-ІХ.
При цьому варто зауважити, що у разі коли місце проживання (перебування) особи було задекларовано/зареєстровано на підставі договору оренди, виключення з реєстру територіальної громади інформації про задеклароване/зареєстроване місце проживання (перебування) особи за заявою власника (співвласників) житла, уповноваженої особи житла здійснюється лише після закінчення строку дії договору оренди або його дострокового розірвання чи визнання його нікчемним або визнання недійсним у порядку, визначеному законодавством (пункт 23 Порядку створення, ведення та адміністрування реєстрів територіальних громад, затвердженого постановою КМУ від 7 лютого 2022 року № 265).000000
15. Чи повинні органи реєстрації надавати відповіді щодо реєстрації місця проживання (далі – PMП) особи на запити прокуратури?
Доступ до інформації, що міститься в реєстрі територіальної громади, здійснюється з дотриманням вимог Конституції України, Закону № 1871-ІХ, законів України «Про інформацію» та «Про захист персональних даних» (стаття 25 Закону № 1871-ІХ).
16. Як заповнювати реєстр РТГ без звернення громадян?
Наповнення органами реєстрації реєстрів територіальних громад могло здійснюватися на підставі інформації, отриманої від органів ведення Державного реєстру виборців, а також на підставі інформації, отриманої від ДМС, житлово-експлуатаційних організацій та інших підприємств, установ та організацій, які здійснювали ведення картотек з питань реєстрації фізичних осіб, а також карток реєстрації особи та адресних карток, ведення яких забезпечувалося органами реєстрації з 04 квітня 2016 року.
17. Які особливості реєстрації місця проживання та зняття з реєстрації місця проживання військовослужбовців?
Під час здійснення декларування/реєстрації місця проживання (перебування), зняття із задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування) громадян України, які підлягають взяттю на військовий облік або перебувають на військовому обліку, органи реєстрації мають керуватися, зокрема, положеннями законів України «Про надання публічних (електронних публічних) послуг щодо декларування та реєстрації місця проживання в Україні», «Про військовий обов’язок і військову службу», а також постанов Кабінету Міністрів України від 7 лютого 2022 року № 265 «Деякі питання декларування і реєстрації місця проживання та ведення реєстрів територіальних громад», від 30 грудня 2022 року № 1487 «Про затвердження Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів» тощо.
18. Чи може батько-власник житла зняти з реєстрації своїх дітей віком до 16 років та колишню дружину, якщо всі зареєстровані за однією адресою?
Питання, які стосуються зняття осіб із задекларованого або зареєстрованого місця проживання (перебування), визначені статтею 18 Закону № 1871-ІХ та, зокрема, пунктами 50-72 Порядку № 265.
Зняття із задекларованого або зареєстрованого місця проживання (перебування) дитини не здійснюється за заявою власника житла, якщо власником такого житла є один із батьків або один із інших законних представників дитини (частина друга статті 18 Закону № 1871-ІХ).
19. Чому не має в РТГ функції отримати витяг по дорученню?
Перелік осіб, які мають право на отримання витягу з реєстру територіальної громади визначений положеннями статті 26 Закону № 1871-ІХ.
Підставою для отримання витягу з реєстру територіальної громади є подання заяви:
- особою, яка декларує або реєструє місце проживання (перебування);
- власником (співвласником) житла;
- представниками, законними представниками особи або власника (співвласника) житла;
- уповноваженою особою з управління (утримання) гуртожитку, що належить до сфери управління підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності;
- іпотекодержателем або довірчим власником.
20. Чи буде надано доступ до інформаційної системи ДМС старостинським округам?
Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначає Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі – Закон).
Відповідно до частини четвертої статті 51 Закону, секретар сільської, селищної, міської ради входить до складу виконавчого комітету відповідної ради за посадою. Сільська, селищна, міська рада за пропозицією сільського, селищного, міського голови може прийняти рішення про входження старост до складу виконавчого комітету відповідної ради за посадою.
Статус та повноваження старости визначені статтею 541 Закону.
Так, частиною другою статті 541 Закону встановлено, що староста працює на постійній основі в апараті відповідної ради та її виконавчого комітету, а в разі обрання членом цього виконавчого комітету - у виконавчому комітеті ради.
Порядок організації роботи старости визначається Законом та іншими законами, а також Положенням про старосту, затвердженим сільською, селищною, міською радою (частина третя статті 541 Закону).
За рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради староста надає адміністративні послуги та/або виконує окремі завдання адміністратора центру надання адміністративних послуг (у разі утворення такого центру).
Підсумовуючи вищевикладене, на думку ДМС, розглядати питання про делегування старостам повноважень зі здійснення декларування/ реєстрації місця проживання (перебування), зняття із задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування) осіб необхідно, зокрема, з урахуванням вимог вищезазначених нормативно-правових актів.
21. Чому в ID - паспортах відсутня інформація про реєстрацію місця проживання, яка наявна в ЄДДР? Чим на сьогоднішній день регламентується видача органом ДМС витягу з ЄДДР лише для тимчасово переміщених осіб?
З моменту набрання чинності Законом № 1871-IX, тобто з 1 грудня 2021 року, відомості про задеклароване/зареєстроване місце проживання (перебування)/зняте із задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування) особи до документів, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України, або документів, що посвідчують особу та підтверджують її спеціальний статус, не вносяться.
На теперішній час документом, який підтверджує відомості про місце проживання (перебування) особи або інформацію про відсутність таких відомостей на дату та час його формування, є витяг із реєстру територіальної громади (пункт 2 частини першої статті 2 Закону № 1871-IX).
Механізм формування та ведення Єдиного державного демографічного реєстру (далі – Реєстр), надання інформації з Реєстру, видачі довідки про внесення інформації до Реєстру та про видані документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус (далі – документи), взаємодії між уповноваженими суб’єктами, а також процедуру здійснення ідентифікації та верифікації осіб визначає Порядок ведення Єдиного державного демографічного реєстру та надання з нього інформації, взаємодії між уповноваженими суб’єктами, а також здійснення ідентифікації та верифікації, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 18 жовтня 2017 року № 784 (далі – Порядок № 784).
Відповідно до положень пунктів 24 та 25 Порядку № 784, кожна особа, персональні дані якої (інформація про яку) внесені до Реєстру, має право на безоплатне отримання довідки про внесення інформації до Реєстру та видані документи, а також від уповноважених суб’єктів повідомлення про кожен випадок звернення щодо передачі інформації про неї з Реєстру.
Варто зауважити, що довідка про внесення відомостей до Реєстру, не є документом, який підтверджує реєстрацію місця проживання особи.
22. Які документи на право власності житла можна віднести до «інші» при реєстрації місця проживання?
Перелік документів, які подаються для реєстрації місця проживання, закріплений у частині другій статті 9 Закону № 1871-IX та пунктах 35-36 Порядку № 265.
Так, відповідно до пункту 3 частини другої статті 9 Закону № 1871-IX та пункту 35 Порядку, для реєстрації місця проживання особа або її законний представник (представник на підставі довіреності, посвідченої в установленому законом порядку) серед інших документів подає органу реєстрації (у тому числі через центр надання адміністративних послуг) документи, що підтверджують право на проживання в житлі, адреса якого реєструється для проживання.
Згідно з підпунктом 5 пункту 35 Порядку документами, що підтверджують право на проживання в житлі, зокрема, є: свідоцтво про право власності, ордер, договір оренди (найму, піднайму), рішення суду, яке набрало законної сили, про надання особі права на вселення до житлового приміщення, визнання за особою права користування житловим приміщенням або права власності на нього, права на реєстрацію місця проживання або інші підтверджуючі документи.
Відповідно до ст.182 ЦК України право власності на нерухомі речі, а також обтяження цих прав (наприклад, іпотека), їх виникнення (наприклад, на новозбудоване житло), перехід (наприклад, купівля-продаж) і припинення (наприклад, знищення об'єкта нерухомого майна) підлягають державній реєстрації.
Порядок проведення державної реєстрації прав на нерухомість та підстави відмови в ній встановлюються законом.
Починаючи з 1 січня 2013 року в Україні почав функціонувати Державний реєстр речових прав на нерухоме майно.
Документом, який посвідчує реєстрацію права власності з 2013 року, є витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
До 2013 року право власності реєструвало Бюро технічної інвентаризації.
23. Ми прифронтова громада. На території громади багато зруйнованих домоволодінь. Щодня звертаються люди з питанням, як бути у випадку, коли домоволодіння зруйноване i люди отримали сертифікат на нове житло? Процедура зняття з реєстрації осіб, якщо за звичайною процедурою, то зрозуміло, а як бути з іншими членами сім’ї, які, наприклад, виїхали за кордон чи не мають бажання зніматися?
Питання, які стосуються зняття осіб із задекларованого або зареєстрованого місця проживання (перебування), визначені статтею 18 Закону № 1871-IX та, зокрема, пунктами 50-72 Порядку № 265.
Наявність у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно відомостей про припинення права власності на житло у зв’язку з його знищенням, не є підставою для зняття із задекларованого/зареєстрованого місця проживання.
Водночас звертаємо увагу, що Закон № 1871-IX містить норму, яка зобов’язує громадянина України, який проживає на території України, а також іноземця чи особу без громадянства, який на законних підставах постійно або тимчасово проживає на території України, протягом 30 календарних днів після прибуття до нового місця проживання (перебування) задекларувати або зареєструвати його.
Згідно з частиною шостою статті 29 ЦК України фізична особа може мати кілька місць проживання.
При цьому, особа може задекларувати/ зареєструвати своє місце проживання (перебування) лише за однією адресою (зазначена норма не поширюється на осіб, адреса задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування) яких знаходиться на територіях, на яких ведуться бойові дії, або тимчасово окупованих російською федерацією територіях, включених до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, затвердженого Мінреінтеграції, для яких не визначена дата завершення бойових дій (припинення можливості бойових дій) або тимчасової окупації).
Фізична особа здійснює декларування/ реєстрацію місця проживання за адресою житла за власним вибором (як у новому житлі, яке отримано за рахунок наданої грошової компенсації за житловим сертифікатом, так і у будь-якому іншому житловому приміщенні, за наявності правових підстав, визначених законодавством).
Декларування місця проживання, реєстрація місця проживання (перебування) особи не є підставою для набуття такою особою права володіння, користування чи розпорядження житлом (у тому числі не є підставою для вселення чи визнання за особою права на проживання та/або права користування житлом), про проживання в якому особа повідомила (частина третя статті 1 Закону № 1871-IX).
24. Звідки брати інформацію щодо реєстрації/зняття з реєстрації місця проживання фізичних осіб, якщо органами, на яких було покладено відповідну функцію до 04.04.2016 року (до набрання чинності норми Закону №888-VIII "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розширення повноважень органів місцевого самоврядування та оптимізації надання адміністративних послуг", що стосуються сфери реєстрації місця проживання) не було передано картотек реєстраційного обліку або передано не в повному обсязі?
Наповнення органами реєстрації реєстрів територіальних громад мало здійснюватися на підставі інформації, отриманої від органів ведення Державного реєстру виборців, а також на підставі інформації, отриманої від ДМС, житлово-експлуатаційних організацій та інших підприємств, установ та організацій, які здійснювали ведення картотек з питань реєстрації фізичних осіб, а також карток реєстрації особи та адресних карток, ведення яких забезпечувалося органами реєстрації з 04 квітня 2016 року.
Для створення реєстрів територіальних громад за запитом органу реєстрації органи ведення Державного реєстру виборців одноразово передають на електронному носії протягом 10 днів з дня надходження такого запиту відомості Державного реєстру виборців про громадян України - жителів відповідних сіл, селищ, міст, виборчі адреси яких включають зареєстроване місце проживання, та відомості, зазначені у пунктах 1-9, 11 частини восьмої статті 8 Закону України «Про Державний реєстр виборців» (пункт 6 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 1871-ІХ).
25. Для реєстрації місця проживання особа, у якої ID-паспорт, не може надати витяг про попереднє зареєстроване місце проживання, i цю особу не знаходимо в РТГ. Чи можна для здійснення реєстрації надати інший документ, який би міг підтвердити попереднє зареєстроване місце проживання, наприклад витяг з Єдиного державного демографічного реєстру?
Витяг з Єдиного державного демографічного реєстру не є документом, що підтверджує відомості про зареєстроване місце проживання (перебування) особи.
Згідно з частиною 3 статті 26 Закону № 1871-ІХ, витяг із реєстру територіальної громади - це документ у паперовій або електронній формі, що підтверджує відомості про місце проживання (перебування) особи або інформацію про відсутність таких відомостей на дату та час формування витягу.
Положеннями пунктів 35-38 Порядку № 265 визначено вичерпний перелік документів, який необхідний для проведення реєстрації місця проживання (перебування) особи.
Так, подання Витягу про попереднє зареєстроване місце проживання особи, не передбачено нормами чинного законодавства.
26. Чи можлива реєстрація дитини за місцем проживання дідуся та бабусі?
Законом № 1871-ІХ та Порядок № 265 встановлено, що:
задекларованим або зареєстрованим місцем проживання (перебування) дитини віком до 10 років є задеклароване або зареєстроване місце проживання (перебування) її батьків або інших законних представників чи одного з них, з яким проживає дитина, за згодою іншого з батьків або законних представників;
задекларованим або зареєстрованим місцем проживання (перебування) дитини віком від 10 до 14 років є задеклароване або зареєстроване місце проживання (перебування) її батьків або інших законних представників чи одного з них, з яким проживає дитина, за згодою іншого з батьків або законних представників, якщо інше місце проживання не встановлено за згодою між дитиною та батьками (усиновлювачами, опікуном) або організацією, яка виконує стосовно дитини функції опікуна.
Дитина віком від 14 років самостійно реєструє місце свого проживання за адресою іншого житла, ніж задеклароване/ зареєстроване місце проживання її батьків або інших законних представників, за згодою батьків або інших законних представників чи одного з них.
27. Як бути з карточками громадян, які давно за даною адресою не зареєстровані або померли, або давно виписані по рішенню суду, але в нас відсутні дані (рішення суду, свідоцтво про смерть), а ми знаємо що вони померли i виписані?
Пунктом 8 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 1871-ІХ встановлено, що після запровадження ведення органом реєстрації реєстру територіальної громади в електронній формі картотеки з питань реєстрації осіб, що були отримані відповідним органом реєстрації від центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері реєстрації фізичних осіб, житлово-експлуатаційних організацій та інших підприємств, установ та організацій, що забезпечували ведення картотек з питань реєстрації фізичних осіб, а також картки реєстрації особи та адресні картки, ведення яких забезпечується органами реєстрації з 4 квітня 2016 року, зберігаються органом реєстрації у формі картотеки протягом строку, встановленого законодавством.
28. Чи можна зареєструвати новонароджену дитину, якщо батько (вік 27 років) не перебуває на обліку в територіальному центрі комплектації та соціальної підтримки (далі - ТЦК та CП) як військовозобов'язаний? Тому що нас, як працівників військово-облікового бюро, посадові особи РТЦК та CП зобов'язують направляти таких осіб для уточнення їх даних у єдиному державному реєстрі військовозобов'язаних. Як нам далі діяти?
Перелік документів для здійснення реєстрації місця проживання, у тому числі дітей, передбачений статтею 9 Закону № 1871-ІХ та пунктами 32-36 Порядку № 265.
Подання інших документів для здійснення реєстрації місця проживання законодавством не передбачено.
29. Яка дата повинна бути прописана у військовому квитку на штампі для здійснення реєстрації?
Відповідно до частини третьої статті 37 Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу», призовники, військовозобов’язані та резервісти після прибуття до нового місця проживання зобов’язані в семиденний строк стати на військовий облік.
Разом з тим, положеннями пункту 2 Вимог щодо реєстрації (зняття з реєстрації) місця проживання призовників, військовозобов’язаних та резервістів Додатку 16 до Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затвердженого постановою КМУ від 30.12.2022 № 1487 (із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 563 від 16.05.2024), визначено, що органи реєстрації здійснюють перевірку наявності військово-облікових документів призовників, військовозобов’язаних, резервістів та відміток відповідного районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки, органу СБУ, відповідному підрозділу розвідувального органу про взяття призовника, військовозобов’язаного або резервіста на військовий облік за новим місцем проживання. У разі відсутності такої відмітки призовник, військовозобов’язаний або резервіст направляється до відповідного районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки для взяття його на військовий облік.
30. Роз'ясніть особливості зняття з реєстрації за заявою власника у військовий час, i як знімати військовозобов'язаного, якщо власник не подає документів на особу, яку знімає?
У разі звернення до органу реєстрації (у тому числі через центр надання адміністративних послуг) разом із заявою про зняття особи (осіб) із задекларованого/ зареєстрованого місця проживання (перебування) власник житла подає: документ, що посвідчує його особу (у разі особистого звернення); документ, що підтверджує право власності на житло, в якому задекларовано/зареєстровано місце проживання (перебування) особи (осіб), що знімається, та квитанція про сплату адміністративного збору, у розмірі визначеному статтею 6 Закону №1871-ХІ (положення пункту 61 Порядку № 265).
Подання інших документів, не передбачено нормами чинного законодавства.
31. Як зареєструвати місце проживання у житлі, відомості про яке не внесені до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, i зробити це неможливо через окупацію території i відсутність відомостей БТІ?
Наявність документу, що підтверджує право на проживання у житловому приміщенні, є однією з умов здійснення реєстрації місця проживання, за винятком випадків, коли здійснюється реєстрація місця проживання дітей за адресою зареєстрованого місця проживання їх батьків.
32. Як повідомляти особу, яку власник зняв з реєстрації?
Посадова особа органу реєстрації інформує особу (осіб), місце проживання якої (яких) зняте за заявою власника, засобами поштового, телефонного або електронного зв’язку.
До 01.12.2021 (дата набрання чинності Закону № 1871-ІХ) внесення до РТГ контактних даних особи, а саме: номеру телефону, адреси електронної пошти, інших засобів зв’язку (за наявності) законодавством у сфері реєстрації місця проживання осіб не передбачалося.
Відтак, у разі здійснення зняття з реєстрації місця проживання особи за заявою власника житла, місце проживання якою було зареєстровано до надбання чинності Закону № 1841-ІХ, інформування такою особи про зазначений вище факт може бути здійснено засобами поштового зв’язку, тобто листи/повідомлення надсилати за адресою, з якої особу було знято із задекларованого або зареєстрованого місця проживання (перебування).
33. Питання щодо зняття з PMП за заявою власника житла військовозобов'язаних. Як враховувати при цій процедурі п.2. ст.38 ЗУ «Про військовий обов'язок i військову службу»?
За умови подання власником або його представником всіх необхідних документів, які визначені положеннями Закону № 1871-ІХ та Порядку № 265, підстав для відмови у знятті з реєстрації місця проживання не вбачається.
34. Будь ласка, прокоментуйте ст. 25. Закону України «Про надання публічних (електронних публічних) послуг щодо декларування та реєстрації місця проживання в Україні», а саме: - як працює сьогодні п. 4 « Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері реєстрації фізичних осіб забезпечує можливість здійснення перевірки органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності відомостей щодо адреси місця проживання (перебування) особи за їхнім запитом та за бажанням особи, адреса місця проживання (перебування) якої перевіряється, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України»?
Пунктом 7 Порядку електронної інформаційної взаємодії між інформаційно-комунікаційними системами та передачі органами реєстрації інформації до Єдиного державного демографічного реєстру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 7 лютого 2022 р. № 265, органи державної влади, органи місцевого самоврядування в межах своїх повноважень можуть отримувати інформацію про зареєстроване/задеклароване місце проживання (перебування), що міститься в Єдиному державному демографічному реєстрі та відомчій інформаційній системі ДМС. Надання такої інформації здійснюється виключно у випадках, передбачених законами України, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та захисту прав людини або за згодою самої особи. Інформація про задеклароване/зареєстроване місце проживання (перебування) передається шляхом запровадження електронної інформаційної взаємодії засобами системи електронної взаємодії державних електронних інформаційних ресурсів.
35. Роз’ясніть будь ласка, якщо особа померла, а повідомлення від ДМС не було, родичі покійного приходять в ЦНАП із свідоцтвом про смерть i на підставі цього документу знімаємо з реєстрації? Яка проставляється дата операції?
Зняття із задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування) померлої особи здійснюється на підставі: свідоцтва про смерть або відомостей про державну реєстрацію смерті з Державного реєстру актів цивільного стану.
У таких випадках датою зняття із задекларованого/зареєстрованого місця проживання особи є дата видачі свідоцтва про смерть або дата здійснення актового запису про смерть особи (абзац 3 пункту 50 Порядку № 265).
36. Питання щодо рішення по справі про адміністративне правопорушення (реєстрація місця проживання після спливу 30 днів). Хто повинен затвердити форму протоколу? Якщо станом на сьогоднішній день такої форми протоколу не було затверджено, які дії з боку органу реєстрації?
Відповідно до статті 219 КУпАП, виконавчі комітети (а в населених пунктах, де не створено виконавчих комітетів, - виконавчі органи, що виконують їх повноваження) сільських, селищних, міських рад розглядають справи про адміністративні правопорушення, передбачені, зокрема, статтями 197, 198 цього Кодексу.
Від імені виконавчих комітетів (а в населених пунктах, де не створено виконавчих комітетів, - виконавчих органів, що виконують їх повноваження) сільських, селищних, міських рад розглядати справи про адміністративні правопорушення, передбачені статтями 197, 198 цього Кодексу (при накладенні адміністративного стягнення у вигляді попередження в центрі надання адміністративних послуг), мають право адміністратори центрів надання адміністративних послуг.
На законодавчому рівні форма такого протоколу не затверджена. Орган реєстрації затверджує такий протокол відповідно до правил діловодства.
37. У РТГ є формування та видача витягу про зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб. Чому відсутня інформаційна картка на таку послугу?
З урахуванням змін, що відбулися у законодавстві України, а також відповідно до частини третьої статті 8 Закону України «Про адміністративні послуги», Закону № 1871-IX, постанови Кабінету Міністрів України від 07 лютого 2022 року № 265 «Деякі питання декларування і реєстрації місця проживання та ведення реєстрів територіальних громад», розпорядження Кабінету Міністрів України від 16 травня 2014 року № 523-р «Деякі питання надання адміністративних послуг через центри надання адміністративних послуг», підпункту 25 пункту 10 Положення про ДМС, наказом Державної міграційної служби України від 19 січня 2024 року № 17 затверджено нові типові інформаційні картки адміністративних послуг у сфері декларування/реєстрації/зняття із задекларованого/ зареєстрованого місця проживання (перебування) осіб («Видача витягу з реєстру територіальної громади», «Декларування місця проживання», «Реєстрація місця проживання (перебування) особи», «Реєстрація місця проживання малолітньої дитини (до 14 років)», «Зняття із задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування) особи»), які в подальшому було направлено органам реєстрації з метою розроблення та затвердження останніми на їх підставі відповідних власних інформаційних та технологічних карток адміністративних послуг.
38. Яким чином надати відповідь на запит нотаріуса про зареєстрованих осіб на момент смерті померлого, який помер до 2021 року?
Інформація на нотаріальний запит щодо зареєстрованих осіб у житлі, зокрема на момент смерті померлого, надається органом реєстрації на підставі відомостей з: Реєстру територіальної громади, картотеки реєстраційного обліку осіб (Форми А та Б) та/або будинкових/домових книг (здебільшого стосується приватних будинків).
39. Хто повинен вносити дані про реєстрацію місця проживання на чіп паспорта громадянина України у формі ID-картки?
З моменту набрання чинності Законом № 1871-ІХ, тобто з 1 грудня 2021 року, відомості про задеклароване/зареєстроване місце проживання (перебування)/зняте із задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування) особи до документів, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України, або документів, що посвідчують особу та підтверджують її спеціальний статус, у тому числі до безконтактного електронного носія, не вносяться.
40. Чи маємо право формувати витяг про місце реєстрації людини з іншої громади?
Так
41. Відсутність можливості формування в реєстрі територіальної громади за зверненням власника житла, місце проживання якого не зареєстроване за адресою такого житла, витягу із реєстру територіальної громади.
Органи реєстрації, які здійснюють ведення реєстрів територіальних громад засобами відомчої інформаційної системи ДМС із доступом через офіційний веб-сайт ДМС, мають змогу незалежно від зареєстрованого місця проживання власника житла за його заявою сформувати відповідний витяг.
42. Як опрацювати повідомлення, що приходить від ДМС при зміні документа. Людина в РТГ є, але не актуалізована? У повідомленні приходить все правильно, тільки нема дати реєстрації. Картки в картотеці в більшості випадків відсутні. Як бути в даному випадку? На ID-картках інформація про реєстрацію відсутня.
Вносити інформацію, яка надійшла.
Орган реєстрації може, зокрема, направити запит до відділу обліку та моніторингу інформації про реєстрацію місця проживання відповідного територіального органу ДМС.
43. Яким чином проводити актуалізацію даних, якщо територія окупована, доступу до картотеки немає i не буде, а особи відмовляються подавати документи?
Орган реєстрації може, зокрема, направити запит до відділу обліку та моніторингу інформації про реєстрацію місця проживання відповідного територіального органу ДМС.
44. Якщо інформація з нових ID-карток про PMП не зчитуються, а в органі реєстрації відсутні відомості по особі, хто має підтвердити PMП особи? Місцевий відділ ДМС Витяги з ЄДДР особі не видає.
Орган реєстрації може направити запит до відділу обліку та моніторингу інформації про реєстрацію місця проживання відповідного територіального органу ДМС.
З моменту набрання чинності Законом № 1871-ІХ, тобто з 1 грудня 2021 року, відомості про задеклароване/зареєстроване місце проживання (перебування)/зняте із задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування) особи до документів, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України, або документів, що посвідчують особу та підтверджують її спеціальний статус, у точу числі до безконтактного електронного носія, не вносяться.
Пунктом 2 частини першої статті 2 Закону № 1871-ІХ встановлено, що документом, який підтверджує відомості про місце проживання (перебування) особи або інформацію про відсутність таких відомостей, є витяг з реєстру територіальної громади.
Довідка про внесення відомостей до Єдиного державного демографічного реєстру, форма якої міститься у додатку до Порядку ведення Єдиного державного демографічного реєстру та надання з нього інформації, взаємодії між уповноваженими суб’єктами, а також здійснення ідентифікації та верифікації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18 жовтня 2017 року № 784, не є документом, що підтверджує реєстрацію місця проживання особи.
45. Поновлення реєстрації місця проживання студентів, що отримали статус внутрішньо переміщених осіб та місце проживання яких було знято з реєстрації за адресою житла, розташованого на тимчасово окупованій російською федерацією території України, у зв’язку з навчанням в закладах освіти.
У випадку зняття із зареєстрованого місця проживання особи у гуртожитку закладу освіти у зв’язку з закінченням/припиненням навчання, орган реєстрації вносить відповідні зміни до реєстру територіальної громади.
Водночас, нормативно-правовими актами у сфері реєстрації місця проживання не передбачено процедури поновлення реєстрації місця проживання осіб, місце проживання яких було знято з реєстрації у зв’язку з навчанням у закладах освіти, за попереднім місцем їх проживання.
При цьому звертаємо увагу, що реєстрація місця проживання особи здійснюється органом реєстрації – виконавчим органом сільської, селищної або міської ради, який на території територіальної громади, на яку поширюються повноваження відповідної ради, забезпечує формування та ведення реєстру територіальної громади, облік задекларованого місця проживання/зміну місця проживання особи тощо.
Разом з цим варто зауважити проте, що на територіях України, які тимчасово окуповані російською федерацією з 2014 року, органи реєстрації не утворено. Реалізація норм законодавства України, які регулюють питання у сфері реєстрації місця проживання, на таких територіях не є можливою.